Sunday 22 May 2011

Info Geografi - Kejadian Tanah Runtuh di Hulu Langat

Kejadian Tanah Runtuh dari segi GEOGRAFI - Tanah runtuh merupakan salah satu tragedi yang berkaitan dengan kegelongsoran tanah dan boleh menyebabkan kematian.

Tanah runtuh merupakan kejadian geologi yang termasuk sebahagian besar pergerakan tanah, seperti batu jatuh, kegagalan dalam cerun, dan aliran sampah cetek, Graviti bertindak pada cerun curam merupakan punca utama tanah runtuh.


Hari sabtu petang yang lalu iaitu pada 21 Mei 2011 telah berlaku satu kejadian tanah runtuh di Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat, Selangor. Kejadian ini merupakan kejadian tanah runtuh akibat daripada struktur tanah yang lemah di bahagian cerun bukit.
Petikan daripada akhbar Mingguan Malaysia(22 Mei 2011)

Hulu Langat - Seramai 16 penghuni Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, di sini, maut akibat tertimbus setelah tebing sebuah bukit berdekatan runtuh dan menghempap khemah yang mereka duduki.  Seramai 500 anggota pasukan penyelamat terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat iaitu anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Ampang, Bangi, Kajang, Selayang, Cheras dan Pandan, polis, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA).
 Grafik dari akhbar Mingguan Malaysia

 Grafik dari akhbar Harian Metro
Grafik akhbar Berita Minggu

No comments:

Post a Comment